अथ योगानुशासनम्॥१॥
Atha yoga-anuśāsan ॥1॥
این آغاز آموزش در یوگا است.
Atha حال، بنابراین
Yoga یوگا، اتحاد،
Anuśāsanam انضباط، دستور العمل، جهت
حال ، یک لحظه فرخنده ، پاتانجلی متعهد می شود یوگا ، یک سنت پیشرو را برای همه سنها، آشکار کند، او نشان می دهد که اگر فردی در مسیر یوگا از سادانا(برنامههای تمرین) پیروی کند ، معنویت را رونق دهد.
راه یوگا به عنوان مسیری جهت رشد و شناخت فردی برنامه های جامع در تمام ابعاد انسانی دارد که هدف همه آنها برای کمال انسان و حقیقت جویی است. افراد با انگیزههای مختلفی به یوگا روی میآورند و با توجه به استعدادها و خلاقیتهای شخصی در یکی از آنها رشد میکنند.
یوگا و رشته های آن
یوگا به چهار رشته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:
باکتی یوگا:
رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق تجربه ی عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات عالم.
کارما یوگا:
رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کار و خدمت بدون چشم داشت.
گیانا یوگا:
رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کسب دانش و آگاهی.
آشتانگا یوگا، متشکل از هاتا یوگا و راجا یوگا
رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق به کنترل درآوردن و پرورش جسم و فکر و در نهایت متحد و هماهنگ کردن آن دو که به هشت مرحله تقسیم میشود:
۱. یاما (پرهیزات)
۲. نیاما(واجبات)
۳. آسانا (حرکات یوگا – تمرینات بدنی)
۴. پرانایام (تکنیکهای تنفسی)
۵. پراتی آهارا(جمع کردن حواس)
۶. دارانا(تمرکز فکر)
۷. دیانا(مراقبه و مدیتیشن)
۸. سامادهی (رسیدن به الوهیت ,وحدت)
و اما در باره سوترای اول، پاتانجالی با کلمه Atha تاکید بر این دارد که حال بعد از آموختن کارما یوگا، باکتی یوگا و گیانا یوگا، Anuśāsan آموزش هاتا یوگا و راجا یوگا که دیسیپلین و نظم را فراهم میآورد آغاز میکند و این راه شکوهمند با آساناها و پرانایاما آغاز میشود.
حمیدرضا مختارزاده دهقان
سلام استاد
چرا کندالینی یوگا که اصل و ریشه و هدف یوگا ست نادیده گرفته می شود و به عنوان شاخه اصلی یوگا معرفی نمی شود.واسرار ان پنهان نگه داشته می شود؟
درباره یوگای روانشناسی چرا مبحثی طرح نمی شود؟